HELLMAN RIDER

Deutschland 1988, 40 Min


Cast: Monte Hellman


Regie, Produzent, Kamera: Romuald Karmakar
Co-Regie: Ulrich von Berg
Interviews: Ulrich von Berg
S-8 Kamera: Florian Süßmayr, Erich von Wagner
Schnitt: Jürgen Reichenmeier
Operating: Lubomir Rejl
Produktionsfirma: Exocet-Film Karmakar
Mit freundlicher Unterstützung von Video-Mobil Reithofer, München
Dreh: 22.11.1988, Amiens, France
Format: Video, 1:1,33
Bild/Ton: Farbe, Ton

WP: Amiens Int. Film Festival, 1989

Im Verleih der Pantera Film GmbH
DVD / Bonus "Coffret Monte Hellman", Carlotta Films 2008


SYNOPSIS

A conversation with Monte Hellman, the American film director of "Two Lane Blacktop" (1971), "Cockfighter" (1974), and "Road to Nowhere" (2010), discussing his film career during a visit at the Amiens Film Festival in 1988. A fan movie, dedicated to those who "died too young".


ZUM FILM

Seine Grundhaltung – das genuine Interesse an „untragbaren“ Menschen und Lebensformen – verbindet Karmakar mit gewissen amerikanischen Regisseuren wie z.B. Sam Peckinpah, Monte Hellman oder John Cassavetes. Diese Filmemacher galten zudem als „Mavericks“, die sich den Regeln des Filmgeschäfts nicht immer fügen mochten. Auch in dieser Hinsicht wandelt Karmakar auf ihren Spuren. Unter seinen kürzeren Dokumentarfilmen findet sich ein Interview-Video über Cassavetes ("Sam Shaw on John Cassavetes", 1990) und eines über Monte Hellman ("Hellman Rider", 1988, gemeinsam mit Ulrich von Berg). Hellmans Meisterwerk "Cockfighter" (1974) basierte auf dem gleichnamigen Hahnenkämpfer-Roman des US-Autors Charles Willeford, ebenfalls ein Maverick. Ihm hat Karmakar seinen eigenen Film über Hahnenkampf gewidmet, "Gallodrome" (1988).

Das ziemlich ruppige Video Hellman Rider ist eindeutig eine Fan-Produktion. Karmakar führt die Kamera, während Ulrich von Berg die Fragen stellt. Doch einmal, als die späte Sonne durch die Autoscheibe auf Hellmans Antlitz fällt, ergreift auch Karmakar das Wort: „You look good with sunglasses.“ Und Hellman erwidert: „I can certainly see better with them.“ Dieser flüchtige Moment, der nebenbei ein schönes Apercu über Sehen und Aussehen formuliert, ruft die klassische Form der cinephilen „Lehrer-Schüler-Beziehung“ auf, wie sie einst zwischen John Ford und Peter Bogdanovich oder Fritz Lang und Jean-Luc Godard bestand. Der (weise) Dinosaurier und das (begeisterte) Baby.

– Alexander Horwath, in: BANG BANG – Begegnungen mit Romuald Karmakar und seinen Filmen, senses of cinema Juli 2002, zuvor epd Film, 10/2001


ABOUT THE FILM

His basic attitude – the genuine interest in ‘intolerable’ people and life-forms – connects Karmakar to certain American directors such as Sam Peckinpah, Monte Hellman and John Cassavetes. These filmmakers were considered mavericks, rarely choosing to adhere to the rules of the film industry. In this, too, Karmakar is on their trail. Among his short documentaries is a video-interview about Cassavetes ("Sam Shaw on John Cassavetes", 1990) and one about Monte Hellman ("Hellman Rider" 1988, together with Ulrich von Berg). Hellman’s masterpiece, "Cockfighter" (1974), is based on the novel of the same name by US author Charles Willeford, himself a maverick. Karmakar dedicated his own film about cockfighting, "Gallodrome" (1988) to Willeford.

A fairly rough video, Hellman Rider is clearly the work of a fan. Karmakar controls the camera, while Ulrich von Berg asks the questions. However, on one occasion, as the late afternoon sun falls through the windscreen onto Hellman’s face, Karmakar manages to get a word in: “You look good with sunglasses.” Hellman replies: “I can certainly see better with them”. This fleeting moment, which in passing also forms a nice commentary on seeing and appearance, calls up the classic form of the cinephile ‘teacher-student relationship’ as it once existed between John Ford and Peter Bogdanovich or Fritz Lang and Jean-Luc Godard. The (wise) dinosaur and the (inspired) baby.

– Alexander Horwath, in: Encounters with Romuald Karmakar and his films, senses of cinema July 2002


 
 

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